Hrátky se zvukem
- akreditováno 8423/2019-2-261
- Šablony 2 friendly




24. 4. 2020
Brno-Židenice, 8:30 – 17:30 (hodinová pauza na oběd)
Vzdělávací kurz je zaměřen na seznámení pedagogů s netradičními formami vnímání zvuku a hudby získávání dovedností, znalostí a kompetencí v oblasti tvůrčího sebevyjádření formou práce se zvukem, rytmem a hudbou a výtvarných (vizuálních) prvků. Cílem je získání nových znalostí a dovedností využitelných v přímé pedagogické praxi – v hudební, výtvarné, pracovní výchově i v mimoškolní výchově (zájmové kroužky, tábory, činnost ve školních klubech a družinách).
- učitelé MŠ
- učitelé ZŠ
- speciální pedagogové
- vychovatele ŠD, DD
- pedagogové volného času
Kurz koresponduje se šablonou zaměřenou na Kulturní povědomí a vyjádření pro
2.V/4j Vzdělávání pedagogických pracovníků ŠD/ŠK
2.VI/4j Vzdělávání pedagogických pracovníků SVČ
2.VII/4j Vzdělávání pedagogických pracovníků ZUŠ
Vzdělávací kurz je zaměřen na seznámení pedagogů s netradičními formami vnímání zvuku a hudby získávání dovedností, znalostí a kompetencí v oblasti tvůrčího sebevyjádření formou práce se zvukem, rytmem a hudbou a výtvarných (vizuálních) prvků. Cílem je získání nových znalostí a dovedností využitelných v přímé pedagogické praxi – v hudební, výtvarné, pracovní výchově i v mimoškolní výchově (zájmové kroužky, tábory, činnost ve školních klubech a družinách).
Výuka je uspořádána formou celodenního metodického semináře zaměřeného na růst kompetencí a dovedností, spojených s vnímáním a využíváním zvuku a hudby jednak jako energie a prostředku působícího na všechny složky lidské bytosti, a stejně tak jako prostředku tvůrčího vyjádření emocí, myšlenek a zážitků. Součástí semináře je také tvořivá dílna, ve které si účastníci vyrobí vlastní originální hudební nástroje.
Téma | Anotace | hod. dotace |
Komunikační hry. | Úvodní blok je věnován účastnické skupině, pro ulehčení další společné práce, zvýšení motivace a aktivizaci. Zahrnuje vybrané seznamovací, kontaktní a prožitkové hry. | 1 |
Jak vzniká hudba. | Tematický celek zkoumá zvuk a ticho, melodii a zejména vliv hudby a zvuku na lidskou psychiku. | 1 |
Rytmické a etnické percussivní nástroje. | Blok nabízí prostor pro seznámení s původem, působením a využitím rytmických a etnických perkusí. Účastníci se zabývají vnímáním zvuku a rytmu věcí v běžné realitě. Velký prostor je věnován také pohádkám a příběhům s hudebními nástroji jako nástroji tvůrčího sebevyjádření. | 2 |
Hra s hudbou a barvami. | Účastníci prožívají a poznávají expresivní metody rozvoje osobnosti – propojení hudby a výtvarného projevu jako prostředku k sebevyjádření. | 1,5 |
Tvořivá dílna. | Celá část je věnována ukázce netradičních hudebních nástrojů z různých materiálů a jejich praktické výrobě (deštná hůl, chřestidla, píšťaly, bubínky…). | 3 |
Samostatná práce. | V závěrečné části kurzu je úkolem účastníků tvůrčí vyjádření myšlenek, zážitků a emocí formou vytvoření vlastního příběhu (pohádky) s využitím získaných znalostí a dovedností, za použití vlastnoručně vyrobených hudebních a rytmických nástrojů. Kurz uzavírá propojení jednotlivých tématických celků v závěrečné reflexi. | 1,5 |
celková dotace vyučovacích hodin | 10 |
Zjištění vzdělávacího efektu akce:
Každý účastník zpracuje pohádku či příběh pro cílovou skupinu ze své pedagogické praxe. Využije přitom získané znalosti, dovednosti a vlastní vyrobené hudební nástroje.
Cena kurzu je 1 500 Kč.
Kurz proběhne v zázemí naší brněnské pobočky Fantázie v Židenicích. Je dobře dostupná ze zastávky MHD Stará osada.
- TRAM 2, 3 (Stará osada)
- BUS 44, 64, 74, 75, 84, 201 ad. (Stará osada)

Eva Sádlíková
lektorka
pedagožka volného času, muzikoterapeutka, arteterapeutka
lektorka prožitkových a sebepoznávacích kurzů

Miroslava Kadlečková
lektorka
pedagožka volného času,
lektorka akreditovaných vzdělávacích programů.